Osoby zainteresowane, po zaakceptowaniu regulaminu szko┼éy, i realizuj─ůc ten regulamin, mog─ů kierowa─ç zapytania drog─ů elektroniczn─ů, na nast─Öpuj─ůcy adres e-mail'owy: zen@zensaute.pl

Przed sformu┼éowaniem pyta┼ä, dla zminimalizowania mo┼╝liwych nieporozumie┼ä, zaleca si─Ö przeczytanie nast─Öpuj─ůcych, przyk┼éadowo, ksi─ů┼╝ek (UWAGA! nie s─ů to, rzecz jasna, lektury obowi─ůzkowe...) :

"Sto Kluczy ZEN", Claude Durix, Oficyna Wydawnicza 3.49 Poznań 1999;

"Muttavali - Ksi─Öga wypis├│w starobuddyjskich", Ireneusz Kania, Oficyna Literacka, Krak├│w 1999;

"Jedyne konieczne", Jan Amos Komeński, Pracownia BORGIS Wrocław 2000;
"Altruizyna, czyli...", Stanis┼éaw Lem, Cyberiada, VERBA Chotom├│w 1999;
"Opowie┼Ťci chasyd├│w", Martin Buber, W DRODZE, Pozna┼ä 1986;
"Mistrz i Małgorzata", Michał Bułhakow, CZYTELNIK Warszawa 1988;
"Cybernetyka i charakter", Marian Mazur, PIW Warszawa 1976;

Powa┼╝ne pytania b─Öd─ů potraktowane powa┼╝nie, za┼Ť niepowa┼╝ne - niepowa┼╝nie (tj. b─Öd─ů pozostawione bez odpowiedzi - patrz komentarz samego BUDDY, poni┼╝ej).

Ko┼äcowy komentarz BUDDY, dotycz─ůcy zadawania tzw. "niepowa┼╝nych pyta┼ä"- zaczerpni─Öty z "Cula Malukya Sutty", wg przek┼éadu opublikowanego w dziele: BUDDYZM - Biblioteka Pisma Literacko-Artystycznego, Krak├│w 1987, s. 69-70:

Pewnego razu Budda mieszkał w pobliżu Sarvatthi, w Dżewatana, w parku Anathapindiki.

Cz┼éonek starszyzny, Malunkyaputta, porzuci┼é ┼Ťwiat, i kiedy rozmy┼Ťla┼é, nasz┼éa go my┼Ťl:

Te teorie s─ů niewyja┼Ťnione przez Budd─Ö, odsuni─Öte i odrzucone: Czy ┼Ťwiat jest wieczny, czy ┼Ťwiat nie jest wieczny; czy ┼Ťwiat jest sko┼äczony, czy ┼Ťwiat jest niesko┼äczony; czy dusza jest tym samym, co cia┼éo, czy dusza nie jest tym samym, co cia┼éo; czy te┼╝ dusza jest jedn─ů rzecz─ů, a cia┼éo drug─ů; czy Budda istnieje po ┼Ťmierci, czy nie istnieje po ┼Ťmierci, i czy Budda zar├│wno istnieje, jak i nie istnieje po ┼Ťmierci, i czy Budda zar├│wno jest istniej─ůcy , jak i nie istniej─ůcy po ┼Ťmierci?

Tych rzeczy Budda mi nie wyja┼Ťni┼é, a to, ┼╝e czego┼Ť mi nie wyja┼Ťni┼é, to mi si─Ö nie podoba, i to mnie nie zadowala. Podejd─Ö wi─Öc do Buddy, i spytam go o te rzeczy. Je┼╝eli Budda mi tego wszystkiego nie wyja┼Ťni, to zaniecham ─çwiczenia, i wr├│c─Ö do ┼╝ycia ┼Ťwiatowego ...

Kiedy Malunkyaputta przyst─ůpi┼é do Pana (Buddy) i wy┼éo┼╝y┼é mu swoje pytania, Budda odpowiedzia┼é:

- Ot├│┼╝, czy┼╝ kiedykolwiek, o Malunkyaputto, powiedzia┼éem ci: Przyjd┼║, Malunkyaputto, i prowad┼║ ze mn─ů religijne ┼╝ycie, a wyja┼Ťni─Ö ci, czy ┼Ťwiat jest wieczny, czy ┼Ťwiat nie jest wieczny, i tak dalej, co do innych kwestii?

- Nie powiedzia┼ée┼Ť tego, wielebny Panie - przyzna┼é Malunkyaputta.

- Kto, o Malunkyaputto, kto powiedzia┼éby: Nie b─Öd─Ö prowadzi┼é religijnego ┼╝ycia z Panem, dop├│ki Pan nie wyja┼Ťni mi czy ┼Ťwiat jest wieczny, czy ┼Ťwiat nie jest wieczny (itd.)...ten umar┼éby, o Malunkyaputto, nim zosta┼éoby mu to wyja┼Ťnione.

Budda kontynuował:

- Z tym jest tak, jak gdyby kto┼Ť zosta┼é zraniony strza┼é─ů grubo posmarowan─ů trucizn─ů, a jego przyjaciele, towarzysze, powinowaci i krewni przyprowadziliby mu lekarza, aby go uleczy┼é, a za┼Ť ├│w zraniony rzek┼éby wtedy:

"Nie pozwolę, żeby usunięto mi tę strzałę, dopóki się nie dowiem, czy człowiek, który mnie zranił, należy do kasty wojowników, czy do kasty braminów, czy do kasty rolników, czy do najniższej kasty?"

Lub też - mówił dalej Budda - gdyby powiedział:

"Nie pozwol─Ö, ┼╝eby usuni─Öto mi t─Ö strza┼é─Ö, dop├│ki si─Ö nie dowiem, jak nazywa si─Ö ├│w cz┼éowiek, do jakiej przynale┼╝y on rodziny, lub czy jest on wysoki, czy niski, czy te┼╝ jest ┼Ťredniego wzrostu, ... lub czy jest on czarny, ciemny, czy ┼╝├│┼étawy, ... lub czy pochodzi on z takiej to a takiej wioski, czy miasteczka, czy miasta, ... lub dop├│ki nie dowiem si─Ö, czy ┼éuk, z kt├│rego wypuszczono t─Ö strza┼é─Ö by┼é typu chapa czy typu kondana, lub dop├│ki nie dowiem si─Ö, czy ci─Öciwa ┼éuku by┼éa zrobiona z ciemi─Ö┼╝ka bia┼éokwiatowego, czy te┼╝ z w┼é├│kna bananowego, czy ze ┼Ťci─Ögna, czy z konopi, czy z soku drzewa mlekowego, lub dop├│ki nie dowiem si─Ö, czy drzewce ┼éuku by┼éo zrobione z uprawnej, czy z dzikiej ro┼Ťliny, ... lub czy pi├│ra opierzenia strza┼éy pochodzi┼éy ze skrzyd┼éa s─Öpa, czy ze skrzyd┼éa czapli, czy ze skrzyd┼éa jastrz─Öbia, czy ze skrzyd┼éa pawia, czy ze skrzyd┼éa ptaka sthilanau, ... lub czy by┼éa ona przy pi├│rach owini─Öta ┼Ťci─Ögnem wolim, czy bawolim, czy jelenia duru, czy ma┼épim, ... lub dop├│ki si─Ö nie dowiem, czy grot strza┼éy posiada┼é zwyk┼ée ostrze, czy podostrze, czy typu vekanda, czy ┼╝elazne, czy te┼╝ by┼éo ono zrobione z z─Öba ciel─Öcia czy z li┼Ťcia kavavira?..."

- Ów człowiek, o Malunkyaputto - kontynuował Budda - pierwej zmarłby, niż dowiedziałby się tego wszystkiego.

Religijne ┼╝ycie, o Malunkyaputto, nie zale┼╝y od pogl─ůdu, ┼╝e ┼Ťwiat jest wieczny, lub ┼╝e nie jest wieczny. Czy podziela si─Ö pogl─ůd, ┼╝e ┼Ťwiat jest wieczny, czy te┼╝ podziela si─Ö pogl─ůd, ┼╝e ┼Ťwiat nie jest wieczny, w dalszym ci─ůgu istnieje odradzanie si─Ö, w dalszym ci─ůgu istnieje staro┼Ť─ç, w dalszym ci─ůgu istnieje ┼Ťmier─ç i ┼╝al, i narzekanie, i smutek, i rozpacz, kt├│rych zniszczenie nawet w tym ┼╝yciu g┼éosz─Ö.

Religijne ┼╝ycie, o Malunkyaputto, nie zale┼╝y od pogl─ůdu, ┼╝e ┼Ťwiat jest sko┼äczony...

Nie zale┼╝y ono r├│wnie┼╝ od pogl─ůdu, ┼╝e Budda istnieje po ┼Ťmierci...

Dlatego, o Malunkyaputto, uwa┼╝aj za niewyja┼Ťnione to, czego ci nie wyja┼Ťni┼éem, a uwa┼╝aj za wyja┼Ťnione to, co ci wyja┼Ťni┼éem. A czego, o Malunkyaputto, ci nie wyja┼Ťni┼éem?

Nie wyja┼Ťni┼éem, czy ┼Ťwiat jest wieczny, czy ┼Ťwiat nie jest wieczny, czy Budda jest zar├│wno istniej─ůcy jak i nieistniej─ůcy po ┼Ťmierci. A dlaczego, o Malunkyaputto, nie wyja┼Ťni┼éem ci tego?

Poniewa┼╝ to, o Malunkyaputto, nie jest po┼╝yteczne, poniewa┼╝ to nie jest zwi─ůzane z zasadami ┼╝ycia religijnego:

poniewa┼╝ to nie prowadzi do awersji wzgl─Ödem z┼éa, do nieobecno┼Ťci nami─Ötno┼Ťci, do zatrzymania w biegu, i do spokojno┼Ťci, do ponadnaturalnej zdolno┼Ťci, do doskona┼éej wiedzy, do Nirwany. I dlatego ci tamtych rzeczy nie wyja┼Ťnia┼éem.

A co, o Malunkyaputto, ci wyja┼Ťni┼éem? Wyja┼Ťni┼éem istot─Ö cierpienia, przyczyn─Ö cierpienia, ustanie cierpienia, i ┼Ťcie┼╝k─Ö, prowadz─ůc─ů do ustania cierpienia. To wyja┼Ťni┼éem.

Wyja┼Ťni┼éem, poniewa┼╝ to, o Malunkyaputto, jest po┼╝yteczne, poniewa┼╝ jest to zwi─ůzane z zasadami ┼╝ycia religijnego, poniewa┼╝ to prowadzi do awersji wzgl─Ödem z┼éa, do nieobecno┼Ťci nami─Ötno┼Ťci, do zatrzymania w biegu, i do spokojno┼Ťci, do ponadnaturalnej zdolno┼Ťci, do doskona┼éej wiedzy, do Nirwany.

Dlatego, o Malunkyaputto, uwa┼╝aj po prostu za niewyja┼Ťnione to, czego ci nie wyja┼Ťni┼éem, i uwa┼╝aj za wyja┼Ťnione to, co ci wyja┼Ťni┼éem.

Tak powiedzia┼é Budda, a uradowany starszy Malunkyaputta przyklasn─ů┼é s┼éowom Pana (Buddy).